SON DAKİKA AÇIKLAMALARINI KABUL ETMİYORUZ !

        

SON DAKİKA AÇIKLAMALARINI KABUL ETMİYORUZ !
Daha öncede muhtelif zamanlarda paylaştığımız üzere 6 puanlık SGK teşvik indiriminin 31.12.2019 tarihinde sona erdiği ancak söz konusu indirimin 31.12.2020 tarihine kadar uzatıldığı ,bildirgelerin verileceği son gün resmi gazetede yayınlanarak yürürlüğe girmiştir.Ancak yaklaşık iki aydır TÜRMOB nezdindeki girişimlerimiz ve taleplerimizin 2 ay gibi bir süre bekletilip neden bildirgelerin onaylanacağı son gün uzatıldığı açıklanıyor ? Bunun izahı yok.51 ildeki işverenleri ilgilendiren böylesine önemli bir konuda biz Mali Müşavirlere ikinci bir yük getiren böylesine yaklaşımları kabul etmemiz mümkün değil.İşverenlerimiz gecikme yaşamasın,ciddi cezalarla muhatap olmasın diye son gün sistemin tıkanma olasılığına karşı ayın 22 sine kadar bekleyip ,yoğun bir tempoyla sgk bildirgelerini yapan meslektaşlarımız,sürenin uzatıldığını cumartesi gecesi saat 01:30 dan itibaren sosyal medyadan öğreniyor ve pazar günü de mesai yaparak iptal ve düzeltme bildirgelerini yapmak zorunda kalıyor.Bu konu bütün işverenleri ilgilendiriyor sadece biz Mali Müşavirleri değil.Hiç bir sivil toplum kuruluşundan, ne ticaret odasından, ne esnaf odalarından sürenin uzatılmasıyla ilgili ses çıkmazken bu konunun derdine yine biz Mali Müşavirler düşüyoruz.Ancak şu bilinmelidir ki artık bakanlıklarda bir gelenek haline gelen bu son gün uzatımlarına bir son verilmelidir.Bizler zaten yoğun bir şekilde çalışıyoruz,bir de yaptığımız işleri tekrar etmek hele de bir güne sığdırmaya çalışmak gibi üstün bir gayret gösteriyoruz sürekli olarak.Bu konuyu kamuoyunun dikkatine sunuyoruz.Özellikle vergisel ve sgk konularında toplumun genelini ilgilendiren konularda bakanlıkların son gün uzatma açıklaması geleneğini bırakıp,ülke gerçeklerine dönmelerini önemle tavsiye ediyoruz.Aksi takdirde bir gün sistem çöker ve hepimiz altında kalırız.

Ayrıca TÜRMOB genel başkanımız sayın Emre Kartaloğlu'nun 23.02.2020 tarihli basın açıklamasında belirttiği üzere , Geri Katılım Kazanım Payı (GEKAP) 'ın bu haliyle uygulanmasının mümkün olmadığını da kamuoyunun ve yetkililerin dikkatine sunuyoruz.
Geri kazanım katılım payı uygulaması genişliyor. 2872 sayılı Çevre Kanunu’nun Ek-1 sayılı listesinde yer alan plastik poşetler için geri kazanım katkı payı (GEKAP) ödenmesine 2019 yılında başlanılmıştı. 31.12.2019 tarihinde yayımlanan Geri Kazanım Katılım Payına İlişkin Yönetmelik ile söz konusu listede yer alan plastik poşet hariç diğer kalemlerden (lastik, akümülatör, pil, madeni yağ, bitkisel yağ, elektrikli ve elektronik eşya, ilaç, plastik ambalaj, metal ambalaj, cam ambalaj, ahşap ambalaj) geri kazanım katılım payı alınmasına ise 01/01/2020 tarihi itibariyle başlanılmıştır.
“GEKAP Beyannamesi, kurumlar vergisi mükelleflerince 29 Şubat 2020 tarihinde, üçer aylık beyan dönemine (Ocak-Mart) tabi olan diğer mükelleflerce 30 Nisan 2020 tarihinde verilecektir. 2019 yılında uygulaması başlayan plastik poşetlerden GEKAP alınması uygulaması bazı sıkıntılar yaşanmasına rağmen kamuoyu tarafından benimsenmiş ve çevre kirliliğinin önlenmesi anlamında önemli katkıların ortaya çıkmasına da imkan sağlamıştır. Lastik, akümülatör, pil, madeni yağ, bitkisel yağ, elektrikli ve elektronik eşya, ilaç, plastik ambalaj, metal ambalaj, cam ambalaj, ahşap ambalaj gibi ürünlerden geri kazanım katılım payı alınması uygulamasının nasıl yürütüleceği konusunda ise ciddi tereddütler bulunmaktadır. Konu ekonominin birçok değişik kesimini ilgilendirmekte, konunun karmaşık olması, pilot uygulama gibi bir ara geçiş uygulanmaksızın, ülke genelinde çok sayıda yeni ürün için GEKAP alınmasına başlanılması bir takım problemlere neden olacaktır. Uygulama kapsamı onlarca yeni ürün ve milyonlarca işletmeyi ilgilendirmektedir. Bu konuda iş dünyası nezdinde yeterli farkındalık oluşmadığı açıktır.
Böylesi kapsamlı bir düzenlemeyle ilgili kuruluşların, şirketlerin ve şahısların bu kadar kısa bir zaman sürecinde karşılaşmasının doğru olmadığı kanaatindeyiz. Nitekim, ilgili Yönetmelik 2019 yılının son günü yayımlanmış, bir gün sonra GEKAP alınması istenmiştir. Çevre Bakanlığı konuyu açıklayan usul ve esasları 7 Şubat tarihinde yayımlamıştır. Bu çerçevede, konunun ilgililer nezdindeki farkındalık düzeyinde yeterli artışın sağlanamadığı tarafımızca gözlemlenmektedir. Örneğin; eski uygulamada ücretlendirmeye tabi olmayan plastik poşetler ve diğer torbalar, 1 Ocak 2020 tarihinden itibaren ambalaj olarak nitelendirilmekte ve ambalaj cinsine göre kilo bazlı olarak GEKAP’a tabi tutulmaktadır. Bu ürünler için ilgilisine göre satış noktaları, eczaneler veya kargo firmaları tarafından GEKAP beyanı yapılacaktır. Başka bir örnek vermek gerekirse, kafetarya veya kantin işleten bir kişi GEKAP mükellefi olabilir. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın yayımladığı usul ve esaslara göre, plastik veya kağıt olan tek kullanımlık bardaklarda içecek servisi yapan bir işletmeci GEKAP mükellefi olacak ve işletmesinde kullandığı bardaklar için beyan ve bildirimde bulunacaktır. Bu yeni durum hakkında eczacı, kantin ve kafeterya işletmecilerinin ne kadar haberdar olduğu konusunda endişelerimiz bulunmaktadır. Kaldı ki GEKAP kapsamında, 2872 sayılı Kanun uyarınca çok ağır idari ve adli yaptırımlar öngörülmüştür. GEKAP ödemediği tespit edilenlere katılım payı tutarının %20 fazlası idari para cezası olarak verilmekte ve ayrıca gecikme faizi alınmaktadır. Kanun’un 12 nci maddesi uyarınca bilgi ve bildirim yükümlülüğünü yerine getirmeyenlere ise 22.109 Türk Lirası idarî para cezası kesilmesi gerekmektedir. İlave olarak, Kanunun 12 nci maddesinde öngörülen bildirim ve bilgi verme yükümlülüğüne aykırı olarak yanlış ve yanıltıcı bilgi verenlerin, altı aydan bir yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılmasının mümkün olduğunu ve Kanunun uygulanmasında yanlış ve yanıltıcı belge düzenleyenler ve kullananlar hakkında 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun belgede sahtecilik suçuna ilişkin hükümlerin uygulanacağının bilinmesinde fayda bulunmaktadır. Bu sebeplerle, GEKAP uygulamasının tüm açılardan ilgili paydaşlara detaylı olarak açıklanması ihtiyacı bulunmaktadır. Bakanlık tarafından, başta TÜRMOB olmak üzere TÜSİAD, TOBB ve TESK gibi ilgili sivil toplum kuruluşları ile birlikte ortak bilgilendirme ve eğitim çalışmaları yapılarak uygulamanın sorunsuz hayata geçirilmesi için gerekli her türlü tedbirin alınması gerekmektedir.”
M.Murat Koca
Adıyaman Serbest Muhasebeci
Mali Müşavirler Odası Başkanı

 



Yayın Tarihi: 24.2.2020
Bu yayın 75 defa okundu
Online 27 Bugün 544 Bu Ay : 6130 Bu Yıl : 62417 Toplam : 682148